Na początku postaram się wyjaśnić wyżej wspomniane pojęcia, które często są mylone ze sobą lub używane naprzemiennie. Mówiąc w wielkim skrócie, Purchasing – zakupy operacyjne, są nieskomplikowanym działaniem polegającym na dokonaniu zakupu produktu lub usługi, podczas gdy Procurement – zakupy strategiczne są postrzegane w szerszej perspektywie i dotyczą budowania strategii do podejmowania decyzji w procesie zakupowym.
Purchasing – zakupy operacyjne to proces zaczynający się od powstania zapotrzebowania do finalizacji poprzez nabycie towarów lub usług.
Procurement – zakupy strategiczne to szczegółowy proces projektowania, mający na celu podejmowanie świadomych decyzji zakupowych w oparciu o dostępne dane.
Procurement nieustannie dąży do optymalizacji i poprawy relacji z dostawcami, nawiązania kontaktów z interesariuszami oraz znalezienia sposobów na obniżenie kosztów łańcucha dostaw i zminimalizowanie strat. Purchasing z kolei koncentruje się głównie na bieżącej transakcji, zazwyczaj bez uwzględnienia biznesu jako całości.
Czynności charakteryzujące działania w zakupach strategicznych postaram się opisać poniżej, są to między innymi:
- Budowanie strategii dla poszczególnych kategorii zakupowych
- Sprawdzanie rynku oraz poszukiwanie nowych dostawców
- Czynny udział w wizjach lokalnych
- Podtrzymywanie relacji z obecnymi dostawcami
- Analiza kosztów
- Ewaluacja dostawców
- Wykorzystywanie różnych narzędzi do przeprowadzania procesu zakupowego
- Ocena ofert oraz sprawdzanie czy wszystkie kluczowe aspekty zostały w niej zawarte
- Proces negocjacyjny oraz finalizowanie projektów poprzez podpisanie umowy
- Kontrola nad dokumentacją
Natomiast w zakupach operacyjnych wyróżnić można poniższe aktywności:
- Nadzorowanie stanów magazynowych
- Wysyłanie zapytań ofertowych
- Weryfikacja otrzymanych ofert
- Przygotowywanie oraz wysyłanie zamówień do dostawców
- Współpraca z dostawcami oraz podtrzymywanie relacji
- Sprawdzanie status zamówienia
- Obsługa reklamacji, jeśli występuje
- Kontrola oraz archiwizacja dokumentów
- Kontakt z działem księgowym, nadzór nad prawidłowością faktur