Pandemia koronowirusa, która pojawiła się nagle w 2020 roku wpłynęła znacząco na biznes niszcząc lub znacząco ograniczając dostęp do wielu łańcuchów dostaw jakie do tego czasu funkcjonowały na rynku. Kryzys ten miał wymiar bezprecedensowy i postawił wiele firm przed wyzwaniami z jakimi do tej pory nie musiały się mierzyć.

Od tego momentu rola działu zakupów dla wielu przedsiębiorstw przybrała znaczenie strategiczne. Dobry jakościowo zespół zakupowy potrafi nie tylko znaleźć szybko nowe źródła zakupu ale również dokonać ich walidacji aby nie zaburzyć dotychczasowych planów produkcyjnych. Dlatego tak ważne w dzisiejszych czasach jest doświadczenie jednostek oraz ich wypracowane kontakty biznesowe.

Podczas pierwszych dni pandemii w Europie wiele zdarzeń miało charakter niepowtarzalny – na próżno bowiem szukać w historii sytuacji gdy tyle łańcuchów dostaw zostało przerwanych w ciągu tak krótkiego czasu. Z dnia na dzień wiele europejskich fabryk całkowicie zaprzestało produkować, inne znacznie ograniczyły swoją produkcję – decyzje te miały daleko idące skutki nie tylko dla tych przedsiębiorstw, ale także całego łańcucha dostaw czyli powiązanych z taką organizacją Dostawców czy też Klientów.

W okresie Pandemii wirusa SARS COV-2 działy zakupów, zwłaszcza w dużych organizacjach, mierzyły się z bardzo istotnymi problemami natury ekonomiczno-organizacyjnej. Nie rzadko trzeba było zerwać podpisane już kontrakty na dostawy produktów i usług, a jeżeli nie było to możliwe to znacząco je renegocjować. Przekładane było wówczas także sporo projektów inwestycyjnych. Były też branże – szczególnie medyczna i informatyczna które przeżywały bardzo duży wzrost produkcji. Produkty medyczne jak respiratory, maseczki, testy covidowe zostały w krótkiej chwili “sprzątnięte” z rynku a dostęp do nowych produktów był znacząco utrudniony ze względu na zerwane lub uszkodzone łańcuchy dostaw z rynkiem chińskim.

Sprawnie działający dział zakupów mógł reagować elastycznie i natychmiast realizować niezbędne zakupy. Był to czas, w którym długi proces decyzyjny (tak często spotykany w korporacjach) miał negatywne znaczenie zarówno na cenę jak i czas dostawy. Te organizacje, które potrafiły dostosować się szybko do nowej rzeczywistości poprzez przydzielenie większej autonomii dla specjalistów działu zakupów były w stanie szybko rozwiązywać bieżące problemy. Zdecentralizowany dział zakupów w dużych organizacjach jest zdecydowanie szybszy w działaniu a to właśnie ten wskaźnik decydował czy firma była w stanie kupić produkty, których potrzebowała czy też zostały one kupione przez kogoś innego.

Po kilku miesiącach sytuacja pandemii uspokoiła się na tyle, że wiele firm postanowiło wznowić produkcję do wcześniejszego poziomu. Uszkodzone łańcuchy dostaw a także wciąż olbrzymi popyt na produkty medyczne spowodował astronomiczny wzrost cen transportu z krajów azjatyckich lub brak dostępności wielu komponentów, części zamiennych i surowców potrzebnych do produkcji. To okres, w którym rola doświadczonego specjalisty w dziale zakupów była dla organizacji niezmiernie ważna. Mimo, że od momentu pojawienia się wirusa Covid minęło już wiele miesięcy to do tej pory na wiele części zamiennych w oficjalnej dystrybucji europejskiej czekać trzeba od kilku do kilkunastu miesięcy. Te same komponenty można nierzadko kupić jednak przez pośredników, firmy handlowe bezpośrednio z na rynku azjatyckim.

Ten niepewny czas pokazał i dalej pokazuje jak znaczącą rolę, szczególnie w dużych organizacjach pełni dobrze zorganizowany Dział Zakupów. W obliczu bieżących wydarzeń na rynkach światowych jesteśmy przekonani, że najbliższe lata będą stanowiły niemniejsze wyzwanie jak okres pandemii, a wówczas warto mieć w swoim zespole doświadczonych specjalistów, którzy będą wiedzieli w jaki sposób zareagować.