Zamówienia pośrednie (Indirect) a bezpośrednie (Direct) : Jaka jest różnica między nimi?
Niby takie proste, a jednak…
Praktycznie w każdej firmie dział zakupów dzieli się na Direct i Indirect – niby wszyscy siedzą razem w tym samym biurze, czy open space’ie, ale często bywa tak, że nikt nikogo nie zna i nie wie jaki jest zakres obowiązków kolegów czy koleżanek, choć z drugiej strony nie zawsze tak jest.
Direct i Indirect to podstawowe gałęzie biznesowe wykorzystywane przez organizacje do pozyskiwania produktów i usług niezbędnych do ich funkcjonowania. Proces zaopatrzenia obejmuje powiązane działania, takie jak zarządzanie kontraktami i negocjowanie cen w celu uzyskania najlepszego produktu, bądź usługi przynoszącej do firmy daną wartość. To fakt.
Dlaczego wyróżniamy dwie kategorie zakupów: bezpośrednie i pośrednie? Według mojej oceny oraz doświadczenia wygląda to tak, że zakupy Direct maja bezpośredni wpływ na produkt końcowy, a zakupy Indirect nie do końca. Tutaj można polemizować. Poniżej omówię różnice pomiędzy zamówieniami bezpośrednimi i pośrednimi, wartość, jaką te dwa typy procesów zakupowych wnoszą do przedsiębiorstwa.
Co to jest zamówienie pośrednie (indirect)?
Zamówienia pośrednie to zakup usług lub produktów niezbędnych dla codziennych operacji biznesowych, które niekoniecznie stanowią bezpośrednią wartość dla klientów lub generują przychody. Tutaj raczej skupiłbym się na oszczędnościach, których tak naprawę mało kto bierze pod uwagę.
Zakupy bezpośrednie(direct) jak je możemy opisać?
Zamówienia bezpośrednie są podstawowym procesem biznesowym. Bezpośrednie zamówienia dotyczą zakupu produktów lub usług, które są wymagane do wytworzenia wartości dla klientów i w rezultacie generowania przychodów. Czyli wszystkie te zakupy, które mają wpływ na finalny produkt przedsiębiorstwa.
Zamówienia bezpośrednie: Niezbędne dla produktów gotowych
Przykłady zamówień bezpośrednich różnią się w zależności od branży lub wytwarzanego produktu końcowego, ale zazwyczaj pozycje uzyskiwane w ramach zamówień bezpośrednich obejmują:
Surowce lub komponenty mechaniczne niezbędne do wytworzenia produktu końcowego
Pozycje pozyskiwane bezpośrednio z magazynu w celu odsprzedaży
Zamówienia pośrednie: Wsparcie dla codziennych operacji
Zamówienia pośrednie dotyczą zakupów, które wspierają działalność firmy, zaliczamy do nich m.in.:
Materiały biurowe i sprzęt
Usługi IT
Usługi i materiały marketingowe
Wydatki inwestycyjne
Usługi kalibracyjne, consultingowe czy też związane z zarządzanie podróżami
Zarządzanie obiektami
MRO (Maintenance, repairs & operations)